Kultuurilooline
Piritalt Vana-Vastseliina

Teekond

Janukjärvelt üle Puiga mäe Krootusele

Janukjärve palvepingi juurest läheme otse alla Piigaste oja poole. Kooljaoru sildi kohal keerame mööda rada vasakule, siis „Anna Haava juures” paremale – Kooljaorgu.

Sild viib üle oja, misjärel sammume ilusal metsateel paremale. Varsti möödume Piigaste küla Janukjärve-äärsetest majadest ja jõuame vasakule juhtiva külavaheteeni. Kui just ennist arutasime omavahel tunnustavalt, kuidas vastutustundlik metsaomanik on teinud oma metsas puhastusraiet, siis nüüd on tee ääres näha juba üsna suuri lagedaid raielanke ja algava sügise magushapu lõhn seguneb värske puidu lõhnaga. See on Tsähknapalo mets.

Peagi jõuame metsa vahelt välja hommikuudus auravate ülesküntud põldudeni. Kohe on vasakul Õnnemäe talu, sellest veidi eemal Puiga mäel puudetukas Puiga talu.

Paremat kätt paistab keset põldu sildiga tähistatud Kõlleste mänd (Kõllõstõ petai) – see on looduskaitsealune põlispuu ning tema ümbermõõt on umbes 3,8 m ja kõrgus 17 m (1997. andmed). Pärast põldusid on talud juba mõlemal pool teed.

Jõuame ristteele. Janukjärvest siiani kõndisime 50 minutiga u 2,6 km. Suundume suure Saverna–Ihamaru–Põlva maantee poole ja läheme üle asfaldi otse edasi Krootuse küla keskusse.

KROOTUSE küla oli enne haldusreformi Kõlleste valla keskus. Need Krootuse ja Kõlleste nimed on siin edasi-tagasi käinud juba varasematelgi aegadel, nii et võõra võtab kohe nõutuks. Asunduse ja mõisa kohta on teateid 16. sajandi keskpaigast (Kolles, Kellis). Hilisem Krootuse nimi tuleb Rothausenite järgi, kellele kuulus mõis 17.–18. sajandil.
Krootuse süütab ränduri silmis rõõmusära – siin on pood. Krootuse pood on lahti iga päev 10.00–20.00 (vähemasti suisel ajal on see nii).

Krootuse näikse üldse olevat tore ja elus koht. Siin on kool, raamatukogu, virgestusrada, diskgolfi park, hooldekodu, poega ühe katuse all on postipunkt, Reika tiigi ääres kena supluskoht ja rannavolleplats. Küla on imetlusväärselt kena ja korras.
Krootuse külakeskus (juhataja Kaisa Potter) Pargi 3, Krootuse küla, Kanepi vald, Põlvamaa 63514. Tel. 53564803. Krootuse@kanepi.ee

Reika tiigi ääres on mõisa viinakelder (ehitatud 1903). Torkab silma, et mõisaaegsed maakivihooned, mis vähegi säilinud, on ilusti korda tehtud.

Mõisapark, veetorn ja kõik muu üle vaadatud, läheme Tuulemäe tee ääres kempsude ja laadalettide juures ristmikul kruusateed mööda Krootuselt välja Karaski poole.